Fastigheter

Peter Myndes Backe 12 kvarteret Jupiter

”Kopparhuset”, enligt många Stockholms vackraste hus, uppfördes under 1960-1962 för Sparbankernas bank. Arkitekter var Magnus Ahlgren, Torbjörn Olsson och Sven Silow. Deras kontor (AOS) är kanske mest känt för den stora ombyggnaden av gamla riksdagshuset och riksbanken för enkammarriksdagen.

Byggnaden har 11 våningar, varav fyra är helt under mark. Kopparfasaden är noga utvald för att harmoniera med den anslutande byggnaden i röd granit.

Fakta om fastigheten

Fastighetsbeteckning: Kv. Jupiter Större 12

Kommun: Stockholm

Yta: ca 3100 kvm

Gatuadress: Peter Myndes Backe 12

Byggår: 1962

Område: Slussen

Kommunikationer: T-bana Slussen, flertalet innerstadsbussar

Karta

Kontakta gärna mig om du är intresserad av att hyra av oss eller har andra frågor

Pia-Lena Putkonen, Kundansvarig förvaltare

08-452 70 02/pia-lena.putkonen@slussgarden.se

Pia-Lena Putkonen

Kundansvarig förvaltare

08-452 70 02

Så funkar det i lokalen

Vi på Slussgården tycker att utomhusmiljön kring våra fastigheter ska kännas trevlig och vara välstädad. Därför städar vi utanför våra entréer tre gånger per vecka och städar bort störande nedskräpning runt kvarteret minst en gång i veckan.

Under den kallare årstiden och snöfall har vi för avsikt att ha snöröjt entréer och trappor inom området innan klockan 09.00 på vardagar.

Cykelrum finns på Hornsgatan 1.


Många av våra hyresgäster cyklar till sina arbetsplatser. Det vill vi gärna uppmuntra och erbjuder därför parkering i cykelrum inomhus i alla våra kvarter. Runt alla våra fastigheter finns det också utvändiga cykelställ.

Närmaste garage finns på Peter Myndes backe 12.


Vi har egna garage med möjlighet att hyra garageplats i alla våra kvarter. Alla garage bevakas av väktare och som garagehyresgäst har du tillgång till garaget dygnet runt. Vi erbjuder också laddningsmöjligheter för elbilar. Vill du hyra garageplats eller har andra frågor är du välkommen att kontakta Servicecenter.

För att förstärka och behålla ett enhetligt intryck kring våra fastigheter följer vi ett utarbetat skyltprogram. Skyltprogrammet omfattar skyltning utanför entrén, i trapphus och hissar för alla våra hyresgäster.

Behöver du ändra namnuppgifter kontaktar du vårt Service center.

Det är viktigt för oss att våra hyresgäster och era besökare möts av en trevlig och fräsch entré. Vi tror på att skapa trivsel genom att undvika grusiga golv och dammiga hörn. Trapphusen städas en gång i veckan.

Kv. Jupiter, Peter Myndes Backe 12 i garageplan.


Återvinningsum finns i alla våra kvarter och erbjuder flera olika fraktioner för normalt kontorsavfall där du som hyresgäst har möjlighet att sortera det som ska återvinnas. För hantering av större mängder grovavfall som wellpapp, möbler, datorer etc hjälper vi gärna till med bortforsling. Om du behöver vår hjälp, kontakta vårt Servicecenter.

Värmen kommer via så kallade fönsterapparater som sitter under varje fönster i hela lokalen. Dessa apparater betjänas av en ”tilloppskrets”, en vattenburen värmekrets som kommer från värmeundercentralen samt att ventilationen passerar genom apparaten. Temperaturen på vattnet som flödar i denna krets är beroende på utetemperaturen. Det innebär att ju kallare det är ute desto varmare blir den utgående temperaturen inomhus. Termostater styr sedan rumstemperaturen, mittläget på termostaten motsvarar ca 21 grader.

Efter helgen så kan rumstemperaturen vara lägre än normalt då ventilationen normalt inte är igång helgtid. Vid långvarig kyla under -18 vintertid, så sjunker även inomhustemperaturen.

Lokalerna ventileras genom mekanisk ventilation och består av två fläktar, en för luft som kommer in i lokalen och en för luft som sugs ut ur lokalen. Ventilationsaggregatet har både ett värmebatteri och ett kylbatteri, vilket gör att luften kan värmas/kylas efter behov. Luften som tillförs lokalerna är tempererad till 18-20 grader. Under sommarhalvåret när det finns kylbehov går temperaturen på den inblåsta luften ner till mellan 16-17 grader.

I lokalerna finns fläktluftkylare eller kylbafflar som sitter i taket och genererar kyla vid behov. Temperaturen på dessa regleras med en termostat oftast bestående av röda och blåa markeringar. Röd markering betyder ingen kyla och blå markering betyder maximal kyla.

Perioder med utetemperaturer över 25 grader medför också en stigande temperatur inomhus.

Vi förstår att våra olika hyresgäster har olika behov av sin lokal. Att ha flexibla och effektiva lokaler som passar för din verksamhet kan medföra att lokalen behöver anpassas med tiden. En sådan ombyggnad kräver vårt skriftliga tillstånd. Om du har planer på att förändra lokalen kontakta din kundansvarig förvaltare i ett så tidigt skede som möjligt för att diskutera möjligheter, genomförande, materialval och återställningsansvar och annat. Vi är vana vid att bolla ideér för att lokalen ska komma till sin fulla rätt. Dessutom har vi har också ett stort kontaktnät av arkitekter och erfarna entreprenörer som vi gärna delar med oss av.

Du som hyresgäst ansvarar själv för underhållet inne i din lokal. Detta regleras i ditt hyresavtalet. Exempel på saker som åligger dig som hyresgäst kan vara golvvård, hushållsmaskiner, lampbyten och fönsterputs. Om du behöver hjälp med underhållet i din lokal så står vi gärna till tjänst. Har du frågor eller funderingar kontakta avtalsansvarig eller Servicecenter.

Tack vare våra storkundsavtal erbjuder vi städning och fönsterputs i din lokal med hög kvalitet till förmånliga priser. Vi anpassar vårt erbjudande efter ditt behov på dina villkor. Om du önskar köper vi också in och fyller på de hygienartiklar som behövs på kontoret.

Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) är ett ansvar som gäller alla företag och organisationer, oberoende av storlek och verksamhet. Ett systematiskt brandskyddsarbete skapar rutiner utifrån varje företags egna förutsättningar, och det kan vara en del i det ordinarie kvalitetsarbetet.

Eftersom ansvaret ligger på varje företag så bedrivs det systematiska brandskyddsarbetet internt inom ditt företag. Du och ditt företag väljer själv tillvägagångssätt för ert brandskyddsarbete. Ni kan göra detta själva eller ta hjälp av konsulter och andra experter om du känner dig osäker inom området.

El, tele och data

Exempel på systematiskt brandskyddsarbete är:
• Att brandsläckare finns och att de kontrolleras regelbundet
• Att utrymningsvägar inte är blockerade
• Att branddörrar hålls stängda
• Att samtliga vet vilka utrymningsvägar som finns och vilka rutiner som gäller vid brand, t.ex. om finns det farligt material (gasflaskor etc.) som ska föras i säkerhet
• Att utrymnings- och brandövningar bedrivs regelbundet
• Att det finns en utsedd brandskyddsansvarig på din arbetsplats
• Att kontroller och åtgärder dokumenteras

Om du flyttar från oss åligger det dig som hyresgäst att återlämna din lokal i ett godtagbart skick. För att säkerställa att detta sker görs en avflyttsbesiktning tillsammans med hyresvärden. Kontakta därför gärna oss i ett tidigt skede för mer information om vad du behöver tänka på inför avflytten. Vi hjälper också gärna till med checklistor och flyttservice.

Oavsett om du och dina kollegor är nyinflyttade hos oss eller är gamla i gården så kan det dyka upp behov av hjälp. Ni kanske ska möblera om, sätta upp tavlor eller krokar, byta trasiga lampor, reda upp sladdhärvor och binda upp dem istället. Det kanske behöver flyttas kartonger eller skrymmande föremål forslas bort för återvinning. Då har vi vår handyman alltid i närheten. Komplett med borrmaskin och verktyg, arbetskläder och ett gott humör.

Det är ganska många sladdar att hålla reda på kontoret utöver el, telefon och datanätverk… Även här är vi givetvis dig behjälplig.

Telefoni – Som leverantör av växeltelefoni till bland annat Sveriges kommuner och Landsting så kan vi erbjuda flera prisvärda och praktiska växellösningar. Är du växelkund hos oss får du dessutom tillgång till vår webbutik med mobiltelefoner och tillbehör samt teknisk support.

El – Vissa av våra hyresgäster har egna elavtal och andra har elen pålagt på hyresavtalet. Vilken lösning du än föredrar så kan vi också hjälpa till med leverantörer av el.

Datanätverk – som hyresgäst hos Slussgården ansvarar du för beställning hos internetlevernatör installation och avtal.

Handyman – Och så var det alla sladdar. Behöver du hjälp med att reda upp sladdhärvan, binda upp eller skarva med förlängningssladdare eller grenuttag så är år vår handyman aldrig långt bort.

Servicecenter

Vänd dig till oss för felanmälan och beställning. Och inga frågor är dumma.

Lotta Byström

Serviceadministratör